Optimálna šoférska poloha v kritickej situácii vytvára solídne východisko na správnu reakciu vodiča, v prípade nehody airbagy fungujú s maximálnou účinnosťou a udržiava vodiča aj na dlhej ceste v relatívne dobrej kondícii.
V záujme dobrého pocitu, no najmä vlastnej bezpečnosti, nájdite si aj vy optimálnu polohu za volantom. Za žiadnych okolností ju však nehľadajte počas jazdy (verte, nie je to nič príjemné, zato veľmi nebezpečné, ak vám odletí sedadlo dozadu a vy nedosiahnete na pedále). Najmä začiatočníkom odporúčame uvolniť sa a venovať tomuto úkonu potrebný čas, prípadne netrpezlivú posádku poslať podebatovať si zatiaľ na čerstvý vzduch.
Jednoduchšie vozidlá nižšej cenovej kategórie a staršie ročníky umožňujú sedadlo pozdĺžne posúvať a meniť sklon operadla. Modernejšie autá už majú aj výškovo nastaviteľný volant a v súčasnosti čoraz viac modelov dovoľuje regulovať aj hĺbku jeho zapustenia. Štandardom sa stáva výškovo nastaviteľné sedadlo, ba na niektorých autách sa dá regulovať aj sklon sedáka. Luxusnejšie automobily disponujú elektrickou, plynulou reguláciou polohy sedadla aj volantu.
Začnite nastavením sedadla. Zaujmite východiskovú pozíciu ďalej od volantu, a ak má sedadlo aj výškovú reguláciu, spustite ho na najnižšiu úroveň. Sklon operadla nastavte čo najpohodlnejšie, nie však do horizontálnej polohy (spánku za volantom sa budeme možno tiež venovať, ale v inej kapitole). Dotýkajte sa operadla celou plochou chrbta. Práve chrbtom a sedacou časťou totiž vnímate správanie sa auta. Ak sa na vašom aute dá regulovať aj sklon sedáka, prednú časť mierne zdvihnite. Brzdenie bude komfortnejšie, lebo na pravačku sa nebude prenáša zotrvačná váha tela. V prípade nehody sa zas telo tak ľahko nepodšmykne pod bezpečnostný pás.
V ďalšom kroku posuňte sedadlo dopredu tak, aby ste mohli ovládať pedále akcelerátora, spojky a brzdy. Smerodajný je pedál spojky, lebo má najdlhší zdvih, a ten budete často (a celý) využívať. Ukotvite preto sedadlo v takej polohe, aby ste ho mohli zatlačiť až na podlahu a noha pritom ostala v kolene mierne zohnutá. Zároveň by ste sa mali celým stehnom dotýkať sedadla tak, aby vytváralo len ľahký protitlak.
Na chvíľu nechajte sedadlo sedadlom (pravdepodobne sa k jeho doladeniu ešte vrátite) a začnite nastavovať polohu volantu. Ten by mal byť v takej vzdialenosti od tela, aby sa dal dobre ovládať po celom svojom obvode. Jeho priečky ani veniec by nemali prekážať vo výhľade na prístrojový panel. Veniec v spodnej časti nesmie byť príliš nízko, aby vám pri rúčkovaní neprekážali stehná.
Najprv nastavte volant do východiskovej polohy – uvolnite aretačný mechanizmus, volant zdvihnite maximálne vysoko, a ak má nastaviteľnú aj hĺbku zapustenia, celkom ho vytiahnite a zafixujte. Pohodlne opretí o operadlo natiahnite jednu ruku, alebo aj obe, pred seba a položte ich zhora na veniec volantu. Mali by sa ho dotýkať zápästiami. Ak nie, prispôsobte sklon operadla. Ak máte pocit, že sklon operadla nevyhovuje, volant viac zapustite.
Sedíte v optimálnej vzdialenosti od pedálov a rukami držíte volant v polohe o desť minút dve. Väčšina skúsených vodičov má pocit, že sedí neprirodzene blízko k pedálom aj k volantu. Je to atázka zvyku. Športovejšie založení vodiči ponechajú sedadlo čo najnižšie. Neprekáža im, že nemôžu pohľadom kontrolovať vonkajšie obrysy auta – majú ich už „v hlave“. Naopak, najmä začiatočníci a ženy si na výhľad viac potrpia. Ak patríte do tejto kategórie, a sedadlo má regulovateľnú výšku, nastavte si ho do požadovanej výšky a opäť skontrolujte vzdialenosti od pedálov a volantu. Ak treba, dolaďte ich podľa predchádzajúceho postupu.
Teraz skontrolujte, či priečky volantu alebo jeho veniec vám neprekážajú vo výhľade na prístrojový panel. Ak prekážajú, nastavte požadovanú výšku volantu a opäť skontrolujte vzdialenosť od volantu. Ak to nestačí, dolaďte výšku sedadla, prípadne sklon operadla.
Je pravdepodobné, že najmä na jednoduchších modeloch áut nenájdete úplne vyhovujúce riešenie. Ak niektoré ovládacie prvky na palubnej doske ostanú mimo vášho dosahu (napríklad spínač hmloviek alebo klimatizácie), nemeňte kvôli tomu nastavenú vzdialenosť od volantu. Moderné bezpečnostné pásy dovoľujú predkloniť sa. Zato radiaca páka, tá musí byť poruke.
Na autách, na ktorých sa volant nedá posúvať pozdĺž osi, zvyčajne musí byť operadlo zafixované takmer vo zvislej polohe, aby mal vodič správnu vzdialenosť od pedálov aj volantu súčasne. Je to problematická poloha napríklad pre vodičov s načatými platničkami. Nesprávny sklon pedála akcelerátora zase môže zaťažovať členok nohy. V takých prípadoch máte tri možnosti: prispôsobiť sa a vydržať, zvoliť nejaký kompromis aj za cenu odchýlky od čítankovej polohy za volantom, alebo vymeniť auto. A keď sa budete rozhodovať pre nové, jedným z kritérií bude aj ergonómia pracoviska vodiča.
Štyri najčastejšie chyby
Sedíte od volantu príliš ďaleko. Jeho veniec držíte vystretými, alebo takmer vystretými rukami zhruba v strede. Tento štýl sa môže zdať ako stvorený na dlhé monotónne cesty po diaľnici a je zároveň efektný, veď pripomína posed pretekára F1. Keď sa však dostanete do krízovej situácie (napríklad šmyk na klzkej vozovke), potrebujete intenzívne rúčkovať. Ak opretí nedosiahnete na veniec v hornej časti volantu, inštinktívne sa predkloníte. Váš chrbát stratí kontakt s operadlom a tým aj jeden so senzorov, ktoré monitorujú správanie vozidla. Väčšina bežných motoristov chybne reaguje na šmyk, lebo im chýba tréning. Ak ešte nesprávne sedia, nemajú šancu. A teda potrebujete nasledovaniahodný príklad, berte si ho trebárs z pilotov majstrovstiev sveta automobilových súťaží (rally). Ich pracovisko je na rozdiel od kokpitu F1 takmer identické s vašim v rodinnom automobile.
Sedíte príliš blízko volantu. Častá chyba vyskytujúca sa najmä u začiatočníkov, ktorí považujú za najdôležitejšie vidieť predok kapoty. S nadmerne pokrčenými rukami sa ťažko točí volantom, pri prehmatávaní môže prekážať brucho (aj keď má štandardné rozmery) alebo stehná. No najmä, v prípade čelného nárazu airbagu nezostane čas potrebný na plné rozvinutie.
Neprimerane malá vzdialenosť sedadla od pedálov. S príliš zohnutými nohami nedokážete pedále obratne a rýchlo obsluhovať, kolenám môže prekážať palubná doska.
Sedadlo príliš ďaleko od pedálov. Pri stlačení spojky až na doraz musíte nohu celkom vystrieť. Je to nefyziologické, čo si na kratších cestách nemusíte neuvedomiť. Možno si podvedome podsadnete viac dopredu, aj za cenu straty dokonalého kontaktu s operadlom. Už sme si povedali, aký je dôležitý. Koho ani tieto argumenty nepresvedčia, jeden na záver – v momente nehody ohnutá noha v kolene stlmí náraz, no vystretá sa zlomí.
Komentáre
Prehľad komentárov
Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.