Priemer diskov a profilové číslo pneumatiky. Za posledných 20 rokov priemer diskov kolies osobných áut vzrástol zhruba o dva palce, čo je asi 5 centimetrov. To však neznamená, že o rovnakú hodnotu sa zväčšil priemer samých kolies. Tie ostali zhruba rovnaké alebo sa zväčšili o menej než palec. Zmenil sa totiž rozmer plášťov – a to radikálne. Súvisí to s viacerými faktormi, hlavne s ustavičným zvyšovaním výkonov, a teda priemerných i špičkových cestovných rýchlostí áut. Dnes (okrem malých výnimiek) nenájdete v sériovej výrobe auto so šírkou plášťov menšou než 175 mm a s diskmi, ktoré majú priemer 14 a menej palcov. Pritom trinástky boli ešte pred desaťročím celkom bežným rozmerom. Sami výrobcovia automobilov reagujú na zmenu trendov až v závese za tuningovou scénou. Kedysi jednotlivým typom áut predpisoval ich výrobca jedinú kombináciu rozmerov diskov a pneumatík. Neskôr s rozširovaním paliet motorov sa v technickej špecifikácii auta objavili už dve možnosti kombinácie rozmeru kolies. Prevažná časť súčasných áut ponúka aspoň tri možnosti.
Vo všeobecnosti platí, že väčšie koleso má menší valivý odpor ako menšie koleso s rovnako širokým behúňom plášťa. Pri porovnaní dvoch rovnako veľkých kolies má menší valivý odpor to, ktoré má menšiu výšku ľahko deformovateľnej zložky – v tomto prípade plášťa. Rovnako bude mať auto s väčším diskom a nízkoprofilovým plášťom lepšie jazdné vlastnosti v zákrutách a pri každej zmene smeru jazdy. Nižší plášť sa totiž deformuje podstatne menej a presnejšie kopíruje trajektóriu danú riadením. So znižovaním profilu pneumatiky však pruženie auta tuhne, no zároveň podstatne rastie schopnosť zvládnuť priečne zrýchlenie. Na druhej strane možno prekvapí informácia, že nízkoprofilová pneumatika zvládne menšie sily v priamom smere a skôr začne pri plnom plyne preklzávať či šmýkať sa pri prudkom brzdení. Tento hendikep čiastočne eliminujú elektronické systémy trakčnej kontroly a ABS. Samozrejme, závislosť platí len pri bezprostrednom porovnaní rovnakých šírok behúňov. Prínosom použitia väčších diskov je možnosť inštalovať väčšie a výkonnejšie brzdy, dosiahnuť ich dôkladnejšie chladenie a lepšie pohlcovanie tepla samým diskom.
V zásade platí, že širšie plášte majú lepšiu priľnavosť, teda lepšie jazdné vlastnosti už na každom povrchu a aj na vode. Moderné plášte sa totiž vyvíjajú i na bezpečné jazdné vlastnosti na mokrom povrchu. Samozrejme, je nevyhnutná správna hĺbka dezénu. Nevýhodou je, že jazda so širšími plášťami vo vyjazdených koľajach či na dlhších priečnych nerovnostiach je menej pohodlná a do volantu sa prenášajú väčšie sily. Voľbou diskov sa dá meniť aj rozchod auta. Treba len zvoliť správne ET – číslo, ktoré udáva vzdialenosť roviny prechádzajúcej bodmi uchytenia kolesa a zvislej roviny stredu disku. Rozširovaním rozchodu sa zvyšuje stabilita auta v zákrutách, čiastočne na úkor životnosti ložísk. Rast hmotnosti väčších kolies okrem toho zvyšuje ich zotrvačnosť, teda množstvo energie potrebnej na ich roztočenie či zastavenie, a tak nepriaznivo ovplyvňuje spotrebu auta aj životnosť brzdových doštičiek.
Pri zámene pôvodných kolies sa často stáva, že majiteľ nerešpektuje konštrukciu auta. Všeobecne platí, že na bežné, nie výkonné športové automobily (tie zväčša už z výroby majú adekvátny rozmer kolies) sa dá bez komplikácií použiť disk s priemerom o 2-3 palce väčším, než sú na ňom namontované z výroby. Existujú aj extrémne prípady, kde bez najmenších technických komplikácií možno použiť i disky o 5 palcov väčšie, než navrhol a použil výrobca. V takých prípadoch sa kolesá síce stále zmestia do blatníkov, auto pôsobí skvele, ale veľký priemer vážne narúša celkový prevod auta. Rýchlomer i tachometer ukazujú podstatne nižšie hodnoty oproti skutočnosti. Ešte vážnejšie je, že neúmerne rastie zaťaženie hnacieho ústrojenstva, s akým konštruktéri auta nerátali, nehovoriac o ťažko vypočítateľných jazdných vlastnostiach. Ešte pred niekoľkými rokmi neboli na trhu v ponuke pneumatiky s profilovým číslom nižším ako 40. Dnes sa už predávajú aj dvadsaťpäťky. Pre bežnú premávku však v záujme zachovania istého komfortu pruženia a odolnosti proti nárazom na nie veľmi kvalitných cestách nemá zmysel používať plášte s profilovým číslom pod 45. Vymeniť sériové kolesá za väčšie disky s nižším profilom plášťa na autách určených na cesty určite odporúčame. Aj keď každá zmena je kompromis, získate podstatne viac než stratíte. Má to však jednu podmienku. K výmene treba pristupovať so znalosťou problematiky alebo po konzultácii so špecialistami v predajniach s týmto tovarom.
Kedy prezúvať z letných na zimné a naopak. Keď z ciest zmiznú posledné stopy snehu a ľadu a dá sa predpokladať, že teplota ovzdušia už neklesne pod 5 °C, je čas na výmenu zimných pneumatík za letné. Ak tak neurobí, musí sa zmieriť s horšími jazdnými vlastnosťami ako na letných pneumatikách. Mäkšia zimná zmes nedokáže prenášať na vozovku aké sily ako tvrdšia zmes letných pneumatík. Navyše hlbší a viac separovaný zimný dezén bude mať vyšší valivý odpor. Výsledok - horšie zrýchlenie, držanie stopy, nižšia maximálna rýchlosť a vyššia spotreba paliva. A zimné pneumatiky sa na rozpálenom asfalte rýchlo opotrebujú. Z hľadiska bezpečnosti je najdôležitejšie predĺženie brzdnej dráhy. Podľa meraní publikovaných v časopise Automobil Revue na suchých cestách pri teplote nad + 5 °C je brzdná dráha z rýchlosti 100 km/h so zimnými pneumatikami o 18 až 53 percent dlhšia ako s priemernými letnými pneumatikami. To znamená, že v situácii, keď by automobil s letnými pneumatikami zastal tesne pred prekážkou, automobil so zimnými pneumatikami by do nej narazil zvyškovou rýchlosťou 43 až 56 km/h. Pre jazdenie na letných pneumatikách v zime platí takmer to isté, ibaže v opačnom garde: horšie jazdné vlastnosti, niekedy až nepojazdnosť auta, výrazne znížená bezpečnosť a ohrozovanie ostatných účastníkov cestnej premávky. Odpadajú iba argumenty o vyššej spotrebe či opotrebovaní pneumatiky.
Sezónne skladovanie pneumatík. Neobuté pneumatiky sa odporúča skladovať vo svislej polohe, t.j. stojace na behúni, a niekoľkokrát za sezónu ich pootočiť, aby sa nezdeformovali. Nikdy by sa nemali ukladať naplocho na seba. Pneumatiky obuté na diskoch je ideálne zavesiť za otvor v disku na stenu. Ak na to nie je vhodný priestor, môžu sa skladovať poukladané naplocho na sebe. Je vhodné ich pred uskladnením mierne prehustiť.
Komentáre
Prehľad komentárov
Konečne som našiel zmysluplný, inteligentný, hoci nie tak úplne podrobný ( ako by som chcel) článok o veľkosti kolies.. resp diskov a gúm... pretože zvažujem "porobiť" podvozok.. a takéto informácie mi treba... nie " múdre rady" na fórach
Konečne niečo poriadne
(Brian Hanzel, 11. 10. 2014 22:23)