Začiatočníkovi sa môže zdať ako najschodnejšia prvá alternatíva – automobil si postaviť. Ak sa rozhodne napríklad pre Škodu Fabia pre skupinu N1 a nezoženie ojazdenú v najvýkonnejšej verzii 1,4 l (74 kW/101 k), kúpi si novú. Stojí približne 430-tisíc korún. Potom ju „odstrojí“ – odstráni všetko nepotrebné vrátane predných a zadných sedadiel presne podľa príslušnej homologizácie.
Namiesto sedadiel kúpi len dve pretekárske sedačky a bezpečnostný rám (ten sa nedá pozvárať z lešenárskych trubiek – musí mať certifikáciu). Pôvodné pružiny a tlmiče pruženia tiež vymení za pretekárske a pre istotu namontuje oceľovú „lyžinu“, ktorá zospodku chráni motor. Namiesto trojbodových bezpečnostných pásov vystrojí svoje auto pretekárskymi štvorbodovými.
V rámci povolených úprav namiesto pôvodného namontuje ladené výfukové potrubie a vzduchovú vložku nahradí športovým otvoreným filtrom nasávaného vzduchu. To už vynaložil ďalších 200-tis. korún.
Auto na jednu rely
V rámci automobilových súťaží na Slovensku sa jazdí napríklad aj Škoda Fabia Cup. Auto na takúto súťaž sa dá požičať. Ak len na jedno podujatie, potom zhruba za 35-tis. až 50-tis. Sk podľa dĺžky súťaže, presnejšie dĺžky jej rýchlostných skúšok.
Majiteľ firmy Petty Racing, s.r.o., Košice a provider šiestich automobilov Škoda Fabia v súťažnej úprave Vojtech Petty tvrdí, že je to vlastne zadarmo, veď len pneumatiky na súťažný automobil stoja 20-tis. korún.
Pritom cena okrem auta zahŕňa aj jeho poistenie, pneumatiky, pohonné hmoty a mechanikov. Majiteľovi pretekárskej licencie potom stačí už len zadovážiť si prilbu, kombinézu, pod ňu nehorľavú bielizeň.
WRC za 30 miliónov
Niekomu sa Škoda Fabia môže máliť. Zmerať si sily s takými hviezdami, ako sú na Slovensku Tibor Cserhami alebo Jozef Béreš, alebo najlepšími na wéercéčkach z Česka Václavom Pechom, Romanom Krestom či Janom Kopeckým vyžaduje zaobstarať si podstatne výkonnejšie auto.
Na kúpu špeciálu kategórie WRC však treba 15 mil. až 25 mil. korún. A to nie je definitívna suma. Veď po každej súťaži takéto auto absolvuje základnú alebo strednú repasáciu, niektoré súčiastky „odchádzajú“ aj počas súťaže. Po 200 kilometroch sa mení napríklad polos, po 400 km prevodovka, po dvetisíc kilometroch sa repasuje motor.
Kilometer za osemtisíc
Rovnako kvalitné auto sa dá aj prenajať. No viceprezident Slovenskej asociácie motoristického športu Vladimír Bánoci ako dlhoročný jazdec aj spolujazdec tvrdí že na Slovensku neexistuje firma, ktorá by sa venovala údržbe, opravám a prenájmu takýchto špeciálov. Myslí si, že by pohorela na nedostatku dopytu a chýbajú aj skúsenosti.
Z firiem prenajímajúcich súťažné autá v Česku je známa najmä JM Ingineering Rally Sport zo Zlína. Začínali s Toyotami Corolla WRC, teraz prenajímajú Ford Focus WRC a postupne sa orientujú na novú skupinu S 1600 (Suzuki Ignis) podporovanú FIA.
Zlín je mekkou motoristického súťažného športu v ČR. Ďalšia spoločnosť z tohto mesta KIT Racing prevádzkuje produkčné vozidlá triedy N4 Mitsubishi Lancer. Od nej si prenajíma auto na súťaže aj Tibor Cserhalmi.
Sú aj menšie firmy, núkajúce cenovo prístupnejšie autá. Navyše aj mnohí českí jazdci ochotne prenajmú svoj stroj, ak je práve voľný. „Zdvihnem telefón a za desať minút v Česku zoženiem auto na preteky,“ tvrdí V. Bánoci.
Cena prenájmu záleží na dĺžke súťaže. Kilometer rýchlostnej skúšky na WRC stojí tak do osemtisíc korún a na produkčnom aute triedy N4 asi tritisíc korún. Ale to je individuálne. Staršia Toyota Corolla WRC je lacnejšia ako zánovný Ford Focus WRC.
V cene kuchár aj s kuchyňou
Základ je solídna jazdecká úroveň. Neznámemu začiatočníkovi nik špičkový automobil neprenajme. K majstrovstvu za volantom treba pribaliť aj adekvátnu finančnú bonitu.
Potom sa dá prenajať aj Ford Focus WRC v špecifikácii, s ktorou ešte vlani jazdil Markko Märtin za továrenský tím. Za čo, to sa dá orientačne vyrátať. Ak kilometer rýchlostnej skúšky stojí osemtisíc korún a najbližšia rely má rýchlostné skúšky v celkovej dĺžke 150 kilometrov, potom treba jednorazovo zaplatiť približne 1,2 milióna korún.
Prenajaté auto privezú pilotovi na súťaž v jednom kamióne, v druhom sú náhradné súčiastky. S výnimkou karosérie je tam vlastne rozobrané ďalšie celé auto. Do ceny prenájmu sa zmestí ešte aj spoluúčasť na prípadných škodách, 102-oktánový benzín na celú rely, 20 suchých a dvadsať mokrých pneumatík podľa dohody, ale aj tím ôsmich mechanikov, logistik, ba aj kuchár s improvizovanou kuchyňou.
Medzi továrenskými jazdcami zarábajú len najlepší
Majstrovstvá sveta v automobilových súťažiach majú podobnú sledovanosť ako preteky Formuly 1. Najznámejší továrenskí jazdci si aj finančne prídu na svoje. Ich platy sa nezverejňujú, ale podľa dostupných údajov vari najväčšia hviezda všetkých čias Tommi Makinen zarábal ročne šesť miliónov dolárov (pri súčasnom kurze takmer 200 mil. Sk). Získal pre Mitsubishi štyri tituly majstra sveta, pričom odborníci tvrdia, že na autách, ktoré neboli v tom čase najlepšími v štartovnom poli. Carlos Sainz patrí k najskúsenejším a Citroën si ho cení zhruba na tri až štyri milióny dolárov. Sébastien Loeb z rovnakej stajne a Marcus Grönholm (Peugeot) sa musia uspokojiť s jedným až troma miliónmi dolárov ročne. Colin McRae u Forda zarábal zhruba podobne ako Carlos Sainz. Potom si jeho šéf Malcolm Wilson povedal, že nebude platiť drahé hviezdy, keď mladučký Estónec Markko Märtin zajazdí rovnako za menšie peniaze („len“ asi 400-tisíc libier za rok, teda približne 720-tis. USD), a ušetrené prostriedky posunul do vývoja. Podľa Vojtecha Pettyho, znalca prostredia svetových rely, aj niektorí jazdci angažovaní v svetových továrenských tímoch jazdia len za dobré slovo, a ak privedú solventného sponzora, sú obzvlášť vítaní. Na Slovensku je zatiaľ jediným profesionálnym jazdcom Jozef Béreš mladší, ktorý je ako pretekár zamestnaný tímom Styllex Tuning Prosport. Tibor Cserhalmi je poloprofesionál, jeho otec ho zamestnáva vo firme, ktorá ho podporuje v pretekaní.
Komentáre
Prehľad komentárov
Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.